han-yvonne-vietnam.reismee.nl

Dag 15 Vietnam

Saigon 20-12

Vanmorgen een citytour Saigon gehad. Een fotostop bij t presidentiële paleis, het postkantoor en de Notre Dame kathedraal. De laatste 2 mochten we ook naar binnen. Bij deze bezienswaardigheden zagen we veel jeugd in traditionele kleding. Hierna naar t oorlogsmuseum. Han en ik stonden heel snel weer buiten, terwijl we daar 1 uur rond konden lopen. Wij vinden t niet fijn om al die narigheid op foto's te zien. Het is al erg genoeg dat t gebeurd is. Toen nog naar t Chinatown gedeelte van Saigon. Het was wel even leuk om te zien hoe zij handel drijven. Als je vroeg hoeveel t kost, zeiden ze de prijs is voor 10 stuks tegelijk :-). Nou dan toch maar niet ;-). Hierna nog naar een tempel waar 10.000 boeddhabeelden stonden. Aan de wanden hele kleine en wat grotere. En nog losstaand hele grote met altaars ervoor. Vanmiddag nog naar de markt en vanavond het afscheidsdiner. Morgen gaan we om 16.00 uur naar het vliegveld, voor een reis van ongeveer 24 uur tot we thuis zijn.

Dag 14 Vietnam

Saigon/ Ho Chi Minh City 19-12

Vanmorgen om 08.00 uur in de bus op weg naar de Cao Dai tempel. Deze tempel is bijzonder omdat alle religies en levenswijzes bij elkaar komen. Je ziet ook aan de voorkant op de tempel Boehdda, Jezus, Confucius, het Hindoeïsme, de Islam en het Taoisme afgebeeld. Heel apart en zeer kleurrijk. Eigenlijk zouden ze dit in de wereld moeten promoten. Zodat alle geloven een zijn en er geen conflicten ontstaan. Het is ontstaan in 1926. Achter in de tempel staat een grote wereldbol met het alziend oog er op. Na dit bezoek op weg naar de Cu Chi tunnels waar vroeger de Vietkong in schuilden tijdens de Vietnamoorlog. Een indrukwekkend geheel als je ziet hoe die mensen voor hun leven hebben gevochten. Gewone boeren werden ineens soldaat. Ook vrouwen streden mee. De tunnels zijn er nog steeds. Er werd voorgedaan hoe de soldaten er in kropen. Als je wilde mocht je t zelf ook doen. Nou t leek erg benouwd allemaal. Een aantal van onze groep wilden t direct proberen. Wij hebben de kat nog even uit de boom gekeken. Pas toen er een tunnel was die een grote ingang en een kamer als voorportaal, en die maar vijf meter lang was zijn Han en ik er ook in gegaan. Dat viel mee. Wel heel lastig omdat zo'n tunnel maar 120 cm hoog is, dus dat is bukken! Er werden ook een aantal boobytraps getoond hoe die werkten. Nou daar werd je niet vrolijk van. Je kon daar ook zelf schieten als je dat wilde. Han heeft dat met een aantal van de groep gedaan. Ze schoten op een metalen plank. Na een busrit van 2 uur terug in Saigon, midden in de spits. Wat een gekkenhuis! Overal auto's, scooters en vrachtwagens. Weer gezellig gegeten bij een restaurant waar je zowel westers als Vietnamees kon eten.

Dag 13 Vietnam

Can Tho- Saigon

Vanmorgen vroeg begonnen met een boottocht over de Mekongrivier naar de drijvende markt. Een drukke bedoening midden op t water, van kleine tot grote boten. De verkopers hebben meestal een grote boot met voorraad waar de mensen ook op wonen. De kleinere bootjes leggen langszij aan en kopen hun waar voor die dag. Op elke verkoopboot staat een lange stok met daaraan de waar geknoopt die zij verkopen. Zo kan men zien waar ze moeten zijn. Ook varen er bootjes met warm eten, of ontbijt voor de verkopers. Deze zitten dan met hun bakje of bordje op de rand van de boot te eten. Hierna verder gevaren en gestopt bij een fruitplantage. Erg mooi om te zien hoe al t fruit groeit wat we de afgelopen week gegeten of gezien hebben. Later weer in de bus, om verder te reizen naar t hotel in Saigon/ Ho Chi Minh stad, zoals t tegenwoordig heet. Daar een late lunch gehad in t hotel en later naar de overdekte markt gelopen. Deze is maar een paar honderd meter van ons hotel vandaan. Hier wat souveniertjes gekocht voor deze en gene. S'avonds bij een Italiaans restaurant gegeten.

Dag 12 Vietnam

Can Tho 17-12

Vanmorgen vertokken vanuit Ben Tre. Onderweg gestopt voor een bezoek aan een tempel waar 3 enorme boedhabeelden stonden. Later een boottrip over de Mekong rivier. Een bijna 2 uur durende tocht met tussendoor de stop voor een bezoek aan een fabriekje waar ze gepofte rijst en noedels gebruikten om een soort snoepgoed van te maken met caramel erdoor zodat t ging kleven en stollen, best lekker! Later nog gestopt voor de lunch. Lekker gegeten en een python bewonderd die de mensen van t restaurant hielden in een kooi. De verzorgster haalde hem er uit en spoelde hem af onder de kraan. We mochten hem aanraken. Toch bijzonder zo'n slang. Wel zielig dat hij in een kooi moet leven. Weer in de boot om de terugweg te aanvaarden. Vanuit de boot kun je het leven langs de Mekong goed zien en fotograferen. Hierna nog ruim anderhalf uur in de bus naar Can Tho, waar we een hotel midden in de stad hebben, tegenover een vismarkt. Die was inmiddels al afgelopen maar in de straat zelf was t nog een drukte van belang. Allemaal mensen die hun waar wilden verkopen, zowel groentes als vissen, krabben en kikkers. We hebben er met z'n tweeën even rondgelopen.

Dag 10 en 11 Vietnam

Hoi An- Ben tre 15/16-12

Gisteren een vrije dag gehad. Han en ik zijn samen met de taxi naar een Spa/massagesalon gegaan. Heerlijk een ontspanningsmassage gehad. Hierna nog even in de stad gelopen en weer naar t hotel. Het weer was niet best 's middags, veel regen, maar wel een aangename temperatuur. De regen is een gevolg van de typhoon bij de Filipijnen. Dit is vreemd, omdat dit in december nooit voorkomt. S'avonds een beetje op tijd slapen, omdat we om 5 uur op moeten de volgende morgen.

Vandaag zijn we terug gereden naar Danang en zijn we weer met een binnenlandse vlucht verder gereisd. We zitten nu 800 km verder naar t zuiden in de Mekongdelta. In Ben Tre. In dit gebied wordt heel veel rijst en fruit verbouwd en er zijn enorm veel kokospalmen. Het kostte veel tijd om Saigon uit te komen en het was niet eens spitsuur. Han is vanmiddag met een fietstocht mee geweest, en ik heb 2 uur geslapen. Toen Han er weer was, heeft hij gevist met 2 reisgenoten in de Mekongrivier die voor ons hotel stroomt. Ik heb met de dames in de groep gezwommen. Morgen reizen we weer verder.

Dag 9 Vietnam

Hoi An 14-12

Vanmorgen met de 2 gidsen een stadswandeling gemaakt. We hebben huizen van binnen bekeken en zijn over de oude japanse brug gelopen. Een van de huizen was een chinese antieke woning. We hebben een Vietnamese show bijgewoond, waarbij de danseresen o.a. t werken op t land uitbeelden. De lokale markt was ook te bezichtigen. We hadden ook nog even tijd om zelf daar rond te lopen. Op zich leuk, alleen lastig dat zoals in veel landen, de verkopers je niet met rust laten. Maar goed gewoon stug doorlopen :-). Na de lunch in de stad hebben we weer een boottocht gemaakt. Leuk om wat natuur te zien en hoe de mensen leven. Vanaf de boot hebben we de fiets gepakt en zijn we nog over t platteland gereden, en door kleine straatjes waar de plaatselijke bevolking woont. We hebben 2 uur gefietst. Vanavond weer eten in de stad.

Dag 8 Vietnam

Hoi An 13-12

Om acht uur stapten we de bus in, om onze reis te vervolgen richting Hoi An. We hebben eerst een nog een tombe van de vroegere keize Tu Duc bezocht. Die waren ze behoorlijk aan t renoveren. Deze had hij voor zich zelf laten bouwen. Het diende tevens als vakantieverblijf. Hierna met de bus over de Wolkenpas. Deze is +- 1100m hoog. Bovenop stond een ruïne, vermoedelijk een verdedigingswerk van vroeger. De kogelgaten waren nog goed zichtbaar. In Danang zijn we naar t Cham museum geweest. De Cham is een volk wat al heel lang in Vietnam woont. Deze mensen zijn Hindoes en t is niet duidelijk waar ze vandaan komen. Vermoedelijk komen ze oorspronkelijk uit Indonesië, want de taal lijkt op t Maleis. Hierna zijn we naar de marmergrotten geweest. Met een lift konden we de berg op. De berg had de naam de Waterberg. Er waren meerdere bergen naar de 5 elementen genoemd. Water, vuur, hout, metaal en aarde, een beetje anders als bij ons. In die berg waren een heleboel grotten. Deze zijn ingericht als boedhistische tempels. Boven was t trap op, trap af. Helemaal boven had je een prachtig uitzicht over de Zuid Chinese zee. En we zijn terug helemaal met de trap naar beneden gegaan, 120 treden. Zeer de moeite waard! Op naar t hotel! Waar we heerlijk hebben gezwommen. Vietnam is hier maar 50 km breed en ligt naast Laos. S'avonds met z'n twaalven, zonder gidsen, naar de stad met 2 taxi's. Een restaurant opgezocht. Heerlijk gegeten, buiten op het dakterras. Hoi An is een gezellige plaats, vooral s'avonds. Overal branden er papieren en stoffen lantaarns, erg leuk. Hier staat Hoi An om bekend. Op de rivier die door de stad loopt kun je ook papieren bakjes laten drijven met een kaarsje erin en een wens doen.

Dag 6 en 7 Vietnam

Hué 12-12

Gisteren hadden we de binnenlandse vlucht naar Hué. Daar kwamen we rond 19.00 aan. S'avonds heerlijk gegeten in de stad met 6 man van onze groep. De andere 6 gingen ergens anders eten. We worden trouwens al aardig bedreven in t eten met stokjes. Bijna alles eten we er mee! Er ligt ook gewoon bestek maar dat laten we meestal links liggen . De volgende dag bezoeken we de Citadel van Hué. Met steun van Unesco hebben de Vietnamezen de laatste jaren veel gerestaureerd. Zo kun je een beeld krijgen van hoe t hofleven vroeger was. We hebben de Thien Mu pagode bezocht, waar een mooie tuin omheen lag. Na dit bezoek maken we een boottocht over de Parfumrivier. Deze naam is ontstaan doordat de prinses die met de keizer trouwde, de rivier naar citroengras vond ruiken. T was een relaxed tochtje, maar niet heel bijzonder qua bezienswaardigheden. We hebben ook nog tombes bezocht. Totaal waren daar 13 keizers geweest, waarvan er 10 daar in een urn stonden. Die hebben we niet echt gezien. Na de lunch, die weer prima smaakte, we eten zeker 2x per dag warm, zelfs s'morgens kun je warm eten, gingen we met z'n allen een fietstocht maken over t platte land en tussen de huisjes door. Dat wil zeggen, Han heeft gefietst en ik zat in een cyclo (een soort riksja). Ik wilde wel fietsen maar was al bek af van t lopen die morgen. De temperatuur is hier heerlijk! Korte broeken weer!