han-yvonne-vietnam.reismee.nl

Dag 3 Vietnam

Hanoi 08-12

Vanmorgen om half negen in de bus naar t mausoleum van Ho Chi Minh, waar hij ligt opgebaard. Hij was de vormalige president van Vietnam. Hij overleed in 1979. Zijn wens was gecremeerd te willen worden. Hij beschouwde zich als een gewone man die niet na zijn dood vereerd hoefde te worden. Maar de mensen hebben hem laten balsemen en toch ten toon gesteld als een bijzonder iemand. Hij wordt nog steeds erg bewonderd door de Vietnamezen. Je kunt goed zien dat het nog steeds een communistisch land is, als je ziet hoe alles beschermd wordt bij t mausoleum. Soldaten in vol ornaat staan overal. Wij vonden t een rare gewaarwording dat we dus langs iemand loopt die dus al jaren geleden gestorven is. Hij wordt ieder jaar naar Rusland gebracht waar ze het gebalsemde lichaam weer bijwerken. Heel apart. Maar goed dat hebben we dus ook een keer meegemaakt. Naast het mausoleum staat zijn huisje, wat we ook bekeken hebben. Hierna zijn we naar een park gelopen, waar een pagode staat op maar 1 pilaar. Het meest gefotografeerde monument in Vietnam. Hier was ook een tempel met veel pracht en praal. Met veel boedha beelden en bladgoud. Er stond nog een tempel die geheel gewijd is aan Confucius. De bekende chinese filosoof/ wijsgeer. Hierna een lekker glas Vietnamese ijskoffie met een bolletje vanille ijs erin gedronken, was heerlijk! Toen lopend op weg naar t Kunstmuseum en de Tempel der literatuur. Kunst van ongeveer 10.000 jaar geleden tot nu. Leuk om te bekijken, o.a. gebruiksvoorwerpen zoals messen, pijlen, en wapens. Bij de Tempel der literatuur was een grote ruin met vijvers vol lotusbloemen en lelies. Achter de tempel was een universiteit, waar nog steeds studenten zijn. Als zij geslaagd zijn komen de studenten bij de tempel om te bedanken dat het ze gelukt is om hun studie te volbrengen. Na de lunch een wandeling door het oude centrum van de stad gemaakt. In de chaos een straat oversteken gaat al beter. Vanavond naar de Waterpoppenshow met diner.

Marit

Klinkt allemaal erg leuk en interessant zeg! :) Ben benieuwd naar jullie foto's.

Thea

Wat een bijzondere dag! Prachtige foto's!

Greet

Nu al genieten van jullie reisverhalen. Veel plezier. Groetjes van Greet.