han-yvonne-vietnam.reismee.nl

Dag 8 Vietnam

Hoi An 13-12

Om acht uur stapten we de bus in, om onze reis te vervolgen richting Hoi An. We hebben eerst een nog een tombe van de vroegere keize Tu Duc bezocht. Die waren ze behoorlijk aan t renoveren. Deze had hij voor zich zelf laten bouwen. Het diende tevens als vakantieverblijf. Hierna met de bus over de Wolkenpas. Deze is +- 1100m hoog. Bovenop stond een ruïne, vermoedelijk een verdedigingswerk van vroeger. De kogelgaten waren nog goed zichtbaar. In Danang zijn we naar t Cham museum geweest. De Cham is een volk wat al heel lang in Vietnam woont. Deze mensen zijn Hindoes en t is niet duidelijk waar ze vandaan komen. Vermoedelijk komen ze oorspronkelijk uit Indonesië, want de taal lijkt op t Maleis. Hierna zijn we naar de marmergrotten geweest. Met een lift konden we de berg op. De berg had de naam de Waterberg. Er waren meerdere bergen naar de 5 elementen genoemd. Water, vuur, hout, metaal en aarde, een beetje anders als bij ons. In die berg waren een heleboel grotten. Deze zijn ingericht als boedhistische tempels. Boven was t trap op, trap af. Helemaal boven had je een prachtig uitzicht over de Zuid Chinese zee. En we zijn terug helemaal met de trap naar beneden gegaan, 120 treden. Zeer de moeite waard! Op naar t hotel! Waar we heerlijk hebben gezwommen. Vietnam is hier maar 50 km breed en ligt naast Laos. S'avonds met z'n twaalven, zonder gidsen, naar de stad met 2 taxi's. Een restaurant opgezocht. Heerlijk gegeten, buiten op het dakterras. Hoi An is een gezellige plaats, vooral s'avonds. Overal branden er papieren en stoffen lantaarns, erg leuk. Hier staat Hoi An om bekend. Op de rivier die door de stad loopt kun je ook papieren bakjes laten drijven met een kaarsje erin en een wens doen.