han-yvonne-vietnam.reismee.nl

Dag 5 Vietnam

Halong Bay 10-12

Vandaag de bustrip naar Halong Bay. Drie en een half uur rijden, met een half uur koffiepauze. Een leuke plek om koffie te drinken. Het was een winkel en een bedrijf in een, waar samen met gehandicapte mensen hele mooie dingen werden gemaakt. Borduurwerk, naaiwerk, zoals tasjes en portomonees, erg leuk! Om 12 uur waren we in Halong Bay. Een prachtige baai met enorme rotspartijen, echt geweldig! Op een houten boot hebben we daar zo'n drie en een half uur gevaren met tussendoor nog een bezoek aan een druipsteengrot. Er liggen in t water hier en daar drijvende huizen. De bewoners hiervan leven van de visvangst. Op de terugweg brak de zon ook helemaal door, heerlijk zo op t bovendek van de boot. Om 16.00 uur waren we in ons hotel. Morgen rijden we weer terug naar Hanoi en gaan van daaruit met een binnenlandse vlucht naar Hué. Dit ligt in t midden van Vietnam.

Dag 4 Vietnam

Hanoi - Ninh Binh- Hanoi 09-12

Vandaag om half zeven opgestaan. Om acht uur in de bus voor een rit van ongeveer 2 uur naar Tam Coc, in de buurt van Ninh Binh.. Een prachtig watergebied met kalksteen formaties. Echt schitterend! Eerst een kopje Vietnamese koffie met gefermenteerde melk waar suiker doorheen zat. T leek net vanillevla. Terwijl we koffie dronken, werd aan de overkant van de straat het hoogste punt van de bouw van een nieuwe tempel bereikt. Dit werd met tromgeroffel begeleid en er werd confettivuurwerk afgestoken. Hierna in de roeibootjes, waar we met 2 man in mee konden. We werden geroeid op een geheel nieuwe manier voor ons, n.l. met de voeten, heel bijzonder. Het was een tocht van ongeveer anderhalf uur tussen de rotsen, en ook er onder door. Heel mooi die welvingen aan de binnenkant van zo'n doorgang. Boven op een van de rotsen was nog een pagode en een gebouw met daarop een draak van beeldhouwwerk. T was daar heerlijk stil, vooral na 2 dagen in zo'n miljoenen stad te hebben rond gelopen. Na de tocht een stukje lopen naar t restaurant waar we de lunch kregen. Na de lunch nog een tempel bezocht van keizer Hoa Lu, van duizend jaar terug, van de eerste keizerlijke dynastie. Daarna weer in de bus voor de terugreis naar t hotel in Hanoi. Morgen vertrekken we naar Halong Bay.

Dag 3 Vietnam

Hanoi 08-12

Vanmorgen om half negen in de bus naar t mausoleum van Ho Chi Minh, waar hij ligt opgebaard. Hij was de vormalige president van Vietnam. Hij overleed in 1979. Zijn wens was gecremeerd te willen worden. Hij beschouwde zich als een gewone man die niet na zijn dood vereerd hoefde te worden. Maar de mensen hebben hem laten balsemen en toch ten toon gesteld als een bijzonder iemand. Hij wordt nog steeds erg bewonderd door de Vietnamezen. Je kunt goed zien dat het nog steeds een communistisch land is, als je ziet hoe alles beschermd wordt bij t mausoleum. Soldaten in vol ornaat staan overal. Wij vonden t een rare gewaarwording dat we dus langs iemand loopt die dus al jaren geleden gestorven is. Hij wordt ieder jaar naar Rusland gebracht waar ze het gebalsemde lichaam weer bijwerken. Heel apart. Maar goed dat hebben we dus ook een keer meegemaakt. Naast het mausoleum staat zijn huisje, wat we ook bekeken hebben. Hierna zijn we naar een park gelopen, waar een pagode staat op maar 1 pilaar. Het meest gefotografeerde monument in Vietnam. Hier was ook een tempel met veel pracht en praal. Met veel boedha beelden en bladgoud. Er stond nog een tempel die geheel gewijd is aan Confucius. De bekende chinese filosoof/ wijsgeer. Hierna een lekker glas Vietnamese ijskoffie met een bolletje vanille ijs erin gedronken, was heerlijk! Toen lopend op weg naar t Kunstmuseum en de Tempel der literatuur. Kunst van ongeveer 10.000 jaar geleden tot nu. Leuk om te bekijken, o.a. gebruiksvoorwerpen zoals messen, pijlen, en wapens. Bij de Tempel der literatuur was een grote ruin met vijvers vol lotusbloemen en lelies. Achter de tempel was een universiteit, waar nog steeds studenten zijn. Als zij geslaagd zijn komen de studenten bij de tempel om te bedanken dat het ze gelukt is om hun studie te volbrengen. Na de lunch een wandeling door het oude centrum van de stad gemaakt. In de chaos een straat oversteken gaat al beter. Vanavond naar de Waterpoppenshow met diner.

Dag 1 en 2 Vietnam

06-12/ 07-12

Onze eerste reisdag zit er op! 28 uur onderweg geweest van Dalen naar Hanoi. In Hong Kong 4 uur vertraging gehad. Door een mankement aan de remschotten op de vleugels van het vliegtuig, wat niet snel verholpen kon worden, moesten we na 1 uur wachten t vliegtuig weer uit en later overstappen in een vliegtuig die uit Shanghai kwam. Hiermee zijn we verder gevlogen naar Hanoi. Vanmiddag (lees maandagmiddag) hebben we een kleine wandeling gemaakt door de stad. Wat een drukte! Een chaos van auto's en scooters. Maar ja t is dan ook een stad met 7 miljoen inwoners. Als je over wilt steken moet je gewoon beginnen met lopen en doorgaan. Zo kom je vanzelf aan de overkant.Over een markt gelopen met heel smalle paadjes. Er werd van alles verkocht, van kleding, kruiden, ijzerwaren tot vers vlees aan toe! Even weer terug in t hotel en later met onze bus naar t restaurant waar we gingen eten. We zaten in een gezellige binnentuin, met de keuze van een buffet en barbeque. Het is een luxe restaurant, waar o.a. ook, Bill Clinton te gast was. Na t diner terug in t hotel, waarna we vrij snel zijn gaan slapen omdat we toch min of meer een nacht gemist hadden, want slapen in t vliegtuig is altijd lastig.

Welkom op ons Reislog!

Hallo allemaal,

Zondag 6 december vertrekken wij naar Vietnam voor een 17 daagse trip, met een gezelschap zo als t er nu uit ziet van 12 personen. Weer nieuwe mensen leren kennen, waarmee we samen op pad gaan om mooie dingen van het land te ontdekken. Wat we aan foto's gezien hebben, wordt t weer een prachtige reis! We hopen dat jullie door ons reisverhaal mee kunnen genieten en ook in gedachten een beetje meereizen. Veel lees en kijk plezier!